Zdravnikov ne primanjkuje, v Sloveniji smo le napačno organizirani

V Našem času (št. 31, izšla 4. avgusta) smo se pogovarjali z direktorjem Zdravstvenega doma Velenje Jankom Šteharnikom – predvsem o težavah, ki težijo paciente in zdravnike in o njegovem videnju problematike zdravstva.

Čemu so namenjene nadomestne ambulante?

»Nadomestne ambulante niso obstajale, smo jo pa v Velenju uvedli v juliju. Glavni problem primarnega zdravstva v Sloveniji niso nevpisani pacienti, temveč nadomeščanje odsotnih zdravnikov, ki imajo vpisane paciente. Odgovornost vsakega zdravstvenega delavca je, da pomaga ljudem, ki potrebujejo pomoč. Za to so št. 112 in služba nujne medicinske pomoči, urgentne službe v bolnišnicah in dežurne službe kadar so razpisane in delujoče, za nevpisane paciente.

Za vpisane paciente pa smo se interno reorganizirali in je nadomestna ambulanta namenjena pokrivanju kratkotrajnih odsotnosti, za dolgotrajno odsotnost imamo drugačno organizacijo. Po priimkih se osebe razdelijo na zdravnike, ki so prisotni. Sistem je zelo zapleten, ljudi ne bi utrujal s tem. Poenostavljeno: če ste imeli deset konjev in so trije obnemogli, vi v tistem trenutku ne morete prepeljati tovora za deset konjev na cilj. Podobno je v sistemu zdravstva. Imeli smo smolo. Dve zdravnici sta si istočasno zlomili roko, kar pomeni štiri tisoč pacientov, to nadomestiti je zelo naporno, tisti, ki delajo, morajo delati še več. Lahko bi se zgodilo, da bi posledično izgubili še kakšnega. Tudi pacienti morajo včasih razumeti, da vsak obisk zdravnika ni nujen. Omogočamo tudi komunikacijo na daljavo, ki še ni stekla, kot bi morala, tisti, ki jo uporabljajo, pa so nad njo navdušeni.«

Zakaj so ukinjeni telefoni?

»Predstavljajte si 40.000 prebivalcev in dve telefonski številki. Dnevne potrebe so nad zmogljivostmi, prednost komunikacije po telefonu je, da zdravnik pokliče pacienta, ko je pripravljen in ima kartoteko pred sabo. Produktivnost in rešitev je veliko hitrejša, kot če pacient naključno dobi stik z zdravnikom. Za vse enostavne stvari pa smo uvedli komunikacijo po e-pošti, izkušnje so zelo pozitivne, se pa že vnaprej opravičujem, če katera ambulanta ne odreagira ravno v 24 urah. Vendar ne skrbite, ko ste poslali sporočilo, pa niste dobili negativnega sporočila, da ni dospelo, boste odgovor zagotovo dobili.«

Lahko zdravnik v nadomestni ambulanti zavrne pacienta?

»Zdravnik nikoli ne sme zavrniti pacienta, če se to dogaja, je neprijetno. Vsi zdravniki morajo biti v vsakem trenutku, tudi na cesti, pripravljeni pomagati ljudem. Zato se mnogi zdravstveni delavci izogibajo javnosti, ker je pacient lahko tudi zelo neprijeten – vleče za rokav zdravnika, ga sprašuje za mnenje. V trenutku, ko nekdo vstopi v zdravstveni dom, pa mu moramo nuditi pomoč.«

Celoten pogovor preberite v Našem času.