Ne razbijaj si glave z izgovori – uporabi varnostni pas

Javna agencija RS za varnost prometa bo v prihodnjem tednu začela z nacionalno preventivno akcijo Varnostni pas. Namen akcije, ki bo potekala od 4. do 17. marca 2019, je povečati delež pripetosti z varnostnim pasom med vožnjo, podučiti, kako se pravilno namesti varnostni pas, dvigniti kulturo zavedanja pomembnosti uporabe varnostnega pasu ter posledično zmanjšati najhujše posledice prometnih nesreč. Po podatkih študije, ki jo je pred časom predstavila Agencija, bi lahko dosledna uporaba varnostnega pasu v povprečju vsako leto rešila kar 10 življenj.

Nacionalni preventivni akciji, ki je namenjena opozarjanju na pomembnost pripetosti z varnostnim pasom vseh potnikov v vozilu, se bo pridružila policija, ki bo v tem času izvajala poostren nadzor ter 88 Svetov za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, ki delujejo v okviru lokalnih skupnosti po vsej Sloveniji. Uporaba varnostnega pasu je obvezna, ne glede na izgovore. Namesto teh, naj voznik in potniki pred vožnjo pomislijo na varnostni pas in se pripnejo na vsaki, tudi najkrajši vožnji. Pripeti se pomeni preživeti, izpostavlja Agencija, kjer so pripravili tudi novo kreativno kampanjo: Ne razbijaj si glave z izgovori. Uporabi varnostni pas.  

Tretjina smrtnih žrtev ni uporabljala varnostnega pasu, med žrtvami največ mladih

V prometnih nesrečah je v osebnih vozilih na slovenskih cestah leta 2018 umrlo 15 ljudi (9 voznikov in 6 potnikov), ker niso bili pripeti, kar 28 pa se jih je hudo poškodovalo. Kar tretjina smrtnih žrtev med vozniki in potniki v osebnih vozilih ni uporabljala varnostnega pasu. Zaskrbljujoče je, da je bilo od 15 umrlih, ki v času prometne nesreče niso bili pripeti, 7 mladih v starosti od 15 do 29 let.

Delež pripetosti smrtnih žrtev med potniki (38 %) je bil za več kot 30 % slabši kot pri voznikih (70 %). Med telesno poškodovanimi vozniki je bil delež pripetosti boljši, saj je 79 % hudo telesno poškodovanih uporabljalo varnostni pas v času prometnih nesreč, delež lažje telesno poškodovanih z uporabo varnostnega pasu pa je 94 %.

Dosledna uporaba varnostnega pasu zmanjša tveganje za smrtno žrtev

Varnostni pas in zračna blazina pri trku upočasnita in preprečita gibanje telesa proti trdim delom v vozilu in tako prevzameta velik del sile, ki se sprosti ob trku. Posledice za potnike so blažje, kot bi bile brez uporabe teh varnostnih pripomočkov. Dosledna uporaba varnostnega pasu zato zmanjša tveganje za smrtno žrtev kar za polovico. Skoraj toliko zmanjša tudi tveganje za hude poškodbe ter za skoraj četrtino zmanjša tveganje za nastanek lažjih poškodb, tako pri voznikih kot pri sopotnikih na sprednjih sedežih. Agencija za varnost prometa poudarja, naj se vozniki in potniki pripnejo na vseh vožnjah, tudi na najkrajših in na vseh sedežih v vozilu, tudi na zadnjih.

Na zadnjih sedežih pripetih vse več potnikov

Agencija že 14 let uspešno izvaja projekt Pasavček, s katerim spodbuja k uporabi varnostnih pasov ter pravilni in dosledni uporabi otroških varnostnih sedežev med najmlajšimi udeleženci v prometu, torej pri otrocih, manjših od 150 cm. Opazovanja na terenu so pokazala pozitiven trend, saj  se  je stopnja pripetosti otrok iz 54 % v letu 2005 zvišala na 94 % v letu 2018. Pozitiven trend agencija beleži tudi pri drugih potnikih na zadnjih sedežih, pri katerih se je delež pripetosti zvišal iz 68 % v letu 2016 na 78 % v letu 2018. Agencija opozarja na dosledno pripetost otrok na zadnjih sedežih ter redno uporabo otroških varnostnih sedežev na vseh, tudi na najkrajših poteh.